Stressvrij werken
Kiesadvies

Stressvrij werken

Een balans tussen werk en privé creëren die het waard is om voor te werken

Als u een klein bedrijf heeft of vanuit een thuiskantoor werkt, is uw geestelijke gezondheid mogelijk de reden geweest dat u voor uzelf bent begonnen. U heeft de stress van grote bedrijven, drukke kantoren en bovenal de werklast achter u gelaten. Daarom denkt u waarschijnlijk dat psychosociale problemen u en uw werkleven niet meer kunnen beïnvloeden. Hieronder wordt uitgelegd waarom deze aanname onjuist is en worden enkele eenvoudige tips gegeven om het risico op stressgerelateerde incidenten op de werkplek te verkleinen.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat werkstress de grootste bron van stress is onder volwassenen en dat dit de afgelopen decennia alleen maar is toegenomen. Stress kan worden veroorzaakt door een grote werklast, strakke deadlines, een divers takenpakket waarvoor u misschien geen training heeft gehad en door een algemeen gebrek aan controle over de werkdag. Een gebrek aan controle kan als onderliggende factor voor stress worden beschouwd. Sommige mensen presteren juist het best als ze met meerdere taken met krappe deadlines bezig zijn en een oneindige to-dolijst hebben. Waarin zij verschillen, is hun idee van controle. Ze hebben het gevoel dat ze de situatie onder controle hebben en zijn zodoende minder gestrest door de omstandigheden. Dit is een interessante kijk op stressgerelateerde problemen. Als u bij uzelf nagaat hoeveel controle u heeft en daarna de nodige veranderingen aanbrengt om controle te krijgen over de belangrijkere taken, kan dit uw stress verminderen. Het belangrijkste hierbij is dat u accepteert dat u nooit volledige controle kunt hebben.

De algemene discussie over werkstress kan worden gekoppeld aan burn-outs bij medewerkers. Hoewel dit vaker voorkomt bij medewerkers van grote organisaties (mogelijk als gevolg van de hiërarchische structuur daarvan), is het belangrijk om er binnen kleine bedrijven of een thuiskantooromgeving ook rekening mee te houden. Naar een belangrijke deadline toewerken, meerdere taken op u nemen vanwege een beperkte teamomvang, nooit helemaal ‘uitschakelen’ waardoor uw werk uw leven gaat beheersen; het kan allemaal een burn-out veroorzaken. Door uzelf en uw medewerkers aan te sporen om de telefoon even te laten liggen, even weg te gaan van de laptop en het werk even ‘helemaal los te laten’ kunt u burn-outs helpen voorkomen.

" width=

Tijdsdruk en te weinig vrije tijd in het algemeen zorgen voor meer stress. Dit is zeker geen nieuw of origineel concept. Wat minder bekend is, is dat tijdsdruk en te weinig vrije tijd ook van grote invloed kunnen zijn op de manier waarop we omgaan met anderen. Het kan worden gesteld dat als we het druk hebben, we eerder geneigd zijn de wereld om ons heen te vergeten.  Als u als zelfstandige vanuit huis werkt en u niet per se elke dag contact heeft met mensen (in tegenstelling tot op een groter kantoor), kan dit een vrij nare werkelijkheid zijn. De oplossing is om enkele kleine wijzigingen aan te brengen in de manier waarop u thuis werkt. Het is belangrijk om tijdens uw werkdag een pauze te nemen waarin u iets onderneemt om onder de mensen te komen, zoals:

  • Lunchen met een vriend
  • Naar yogales gaan
  • Uw laptop meenemen naar een coworking-locatie met gelijkgestemden (als het werk het even niet toelaat om een lange pauze te nemen)
" width=

Hoewel op een klein kantoor of een thuiskantoor werken zeker zijn voordelen heeft, is het belangrijk om aan uw geestelijke gezondheid te denken. Het is heel eenvoudig om uzelf te verliezen in de dagelijkse hectiek van uw werk in het streven om targets te behalen, maar het is net zo eenvoudig om ervoor te zorgen dat uw geestelijke gesteldheid uw grootste prioriteit blijft. Door kleine veranderingen aan te brengen in uw manier van leven en de kijk op uw werkdag, zorgt u voor een gezondere balans tussen werk en privéleven. Uw medewerkers zullen u dankbaar zijn en het voordeel voor uzelf is geen stress aan uw hoofd.