Creëer een ergonomische werkplek
Specials

Creëer een ergonomische werkplek

Wat u uiteindelijk wilt bereiken met een ergonomische werkplek, is een omgeving die zowel aanzet tot productiviteit als comfortabel is voor u en uw collega’s.. Als uw werknemers zich comfortabel voelen en weten welke houding ze aan hun bureau moeten aannemen, dan kan dit u helpen om uw kosten te verlagen. De kans op pijn (symptomen van musculoskeletale aandoeningen) op lange termijn wordt hierdoor namelijk kleiner, waardoor er minder aanspraken op werkgerelateerde letsels zijn.

10 tips voor gemakkelijke ergonomie

Aangezien er zo veel snelle en gemakkelijke manieren zijn om voor een ergonomisch gezonde werkplek te zorgen, is dit het perfecte moment om uw werknemers zo efficiënt en effectief mogelijk aan het werk te zetten. Hier zijn een aantal punten die u in beschouwing moet nemen:

Stoel

the-chair_nl
  1. Goede houding: merkt u dat uw werknemers in hun stoel hangen, vraag hen dan om hun houding aan te passen of een rugsteun te gebruiken. Door onnodig stress uit te oefenen op de onderrug, kan ernstige schade worden aangericht aan het lichaam. Zit dus rechtop en corrigeer uw houding. Dit helpt ook bij het verbeteren van uw concentratie.
  2. Schuif aan: in plaats van ver van uw bureau af te zitten, zodat u moet strekken om uw drinken of een bestand te nemen, schuift u uw stoel aan voor een betere zithouding. Zo voorkomt u dat u constant onnodig over uw bureau hoeft te leunen. Hoe dicht u op uw bureau moet zitten, hangt af van het meubilair dat u heeft. Het volgende kan hier invloed op hebben:
    • Een passieve stoel – een standaard bureaustoel
    • Een actieve stoel – gevormd om uw lichaam het werk te laten doen, vaak zonder rugleuning
    • Een sta bureau – geen stoel nodig
  3. Ondersteun uw armen: Armsteunen die op de juiste hoogte staan, zijn cruciaal voor goede ergonomie. Zowel de ellebogen als het hele bovenlichaam worden ondersteund. Uw armsteunen moeten zo gepositioneerd zijn dat uw schouders ontspannen blijven en uw ellebogen een hoek van 90 graden maken.
  4. Houd uw voeten stevig op de vloer: Bij het aanpassen van de hoogte van uw stoel, is het belangrijk dat uw voeten de vloer kunnen bereiken. Als uw voeten slingeren, oefent u onnodig druk uit op uw benen en onderrug, wat op langere termijn gevolgen kan hebben. Stel de juiste hoogte in en gebruik, indien nodig, een voetsteun.

Toetsenbord en muis

the-keyboard_nl
  1. Breng het naar voren: plaats uw muis en toetsenbord aan de voorrand van uw bureau. Aangezien u hier het meeste gebruik van maakt, is dit op ergonomisch vlak de beste plaats om er gemakkelijk bij te kunnen. Zo kunt u goed gebruikmaken van de armleuningen om uw ellebogen in een hoek van 90 graden te houden, waardoor u een betere houding aanneemt.
  2. Houd uw polsen recht: het is belangrijk dat u tijdens het typen uw polsen recht houdt. Doet u dit niet, dan buigen uw polsen zich lichtjes. Op lange termijn kan dit aandoeningen tot gevolg hebben, zoals het carpaletunnelsyndroom. Een goede manier om uw polsen recht te houden, is door een polssteun aan te schaffen zodat uw polsen altijd worden ondersteund.

Beeldscherm

the-screen_nl
  1. Kantel uw beeldscherm iets omhoog: zo ziet u alles op uw scherm duidelijker. Kantel uw beeldscherm zo, zodat de onderkant van het scherm dichter bij u is dan de bovenkant. Hierdoor vermindert ook de glans van het scherm en neemt het risico op vermoeide ogen en hoofdpijn af.
  2. Juiste positionering: let er bij het plaatsen van uw beeldscherm op, dat u het gehele scherm kunt zien zonder dat u uw hoofd hoeft te bewegen. Anders loopt u risico dat u uw nek belast, omdat het voor langere perioden in een onnatuurlijke positie staat. Een goede tip is om de bovenkant van uw scherm op dezelfde hoogte als uw gezichtsvermogen te plaatsen. Zo houdt u uw nek stil, maar heeft u volledig overzicht op uw scherm.
  3. Zorg voor uw zicht: plaats uw beeldscherm op een geschikte afstand van uw stoel en pas het contrast en de helderheid aan. Gebruik antireflectiesoftware, zodat u teksten gemakkelijker kunt lezen en u uw ogen minder belast.
  4. Rust uw ogen: help uw ogen te beschermen door om de 20 minuten te kijken naar iets dat op ongeveer 6 meter afstand ligt. Doe dit voor 20 seconden. Hierdoor vermindert u digitale belasting, en door deze kleine pauze worden uw ogen minder snel moe en pijnlijk.

Waarom ergonomisch?

Bouw een comfortabele werkomgeving en u verbetert onmiddellijk de tevredenheid van uw werknemers over hun werk en hun rol in het bedrijf. Zij zullen zich gewaardeerd en goed verzorgd voelen. Tevreden werknemers zorgen voor productief personeel. Plaats alles dus op een eenvoudig toegankelijke plek en binnen bereik, zodat men minder moet bewegen om een opdracht te voltooien. De kwaliteit van het eindresultaat zal aanzienlijk hoger zijn. Hoe groter het moreel, des te groter is de betrokkenheid en de standaard.

Goede ergonomie stimuleert niet alleen het moreel, maar het houdt uw werknemers ook gezond. Slechte ergonomie is een bekende oorzaak van verschillende aandoeningen en blessures, en als u geen actie onderneemt, kunnen deze aandoeningen en blessures voor korte maar ook langere perioden aanhouden. Gebruikt u bijvoorbeeld geen ergonomische stoelen, dan kan dit leiden tot een slechte houding, wat rugpijn als gevolg kan hebben: een ernstige aandoening die werknemers dwingt om zich ziek te melden. Langdurig zitten kan schadelijke effecten hebben op uw gezondheid, waarbij het risico op cardiovasculaire ziekten en diabetes toeneemt.

Hier zijn een aantal simpele oefeningen die u achter uw bureau kunt doen om uw houding en lichaam gezond te houden:

  1. Haal uw schouders op: adem diep in en haal uw schouders op tot aan uw oren. Laat hierna uw schouders weer zakken.
  2. Stevige knuffel: geef uzelf een knuffel door uw armen zo ver mogelijk, langs uw rug, om uw lichaam heen te strekken.
  3. Sta op, ga zitten: het is heel gemakkelijk: sta op en ga weer zitten. Druk uzelf tijdens het opstaan niet omhoog met uw handen.
  4. Beenheffingen: hef uw benen tegelijkertijd op onder het bureau en laat ze hierna weer zakken om de bloedsomloop te stimuleren.

Actief blijven op de werkplek is ook belangrijk. Loop naar uw collega toe in plaats van een e-mail te sturen en neem de trap in plaats van de lift. Een gezond eetpatroon heeft ook veel voordelen. Probeer de hele dag door genoeg water te drinken en eet meer fruit: op lange termijn voelt u zich waarschijnlijk een stuk beter.

Het is eenvoudig: gezonde en tevreden werknemers leidt tot meer betrokkenheid en verhoogt de productiviteit van uw werknemers. Creëer een ergonomische werkplek. Niet alleen uw werknemers, maar uw hele bedrijf zal genieten van de voordelen.