Voorkom kwaaltjes met de juiste ergonomie
Specials

Voorkom kwaaltjes met de juiste ergonomie

Na een lange werkdag van 8 uur krijgen we er allemaal weleens last van: een stijve nek, gevoelige onderrug en ogen die moe zijn. Pijntjes en kwaaltjes die u liever niet voelt. Hoeveel u ook over die gevoelige nek, onderrug en ogen wrijft, u gaat zich er niet beter door voelen als u uw gedrag verder niet aanpast. Hardnekkig blijft u, of uw personeel, naar dat te hoge scherm staren; op een stoel zitten die niet juist staat ingesteld of reguliere pauzes achterwege laten.

Het kost enorm veel energie om te werken met de gevolgen van kantoormeubilair dat niet geschikt is voor u. Energie die u veel beter kwijt aan uw taken, of na werktijd als u eindelijk weer eens wat tijd voor uzelf heeft. Het laatste wat u wilt, is moe en met een pijnlijk lichaam voor de rest van de avond op de bank neerklappen. Als u overdag het meeste uit uw energie kunt halen, dan is de kans groot dat u ’s avonds ook veel meer energie heeft. Gelukkig zijn er oplossingen om ergonomisch te werken, zodat u veel kwaaltjes kunt voorkomen en uw energie kunt sparen.

Aandoeningen die u kunt verminderen en voorkomen

Veel mensen hebben last van lichamelijk klachten die veroorzaakt worden door onwetendheid en onoplettendheid. Als u herhaaldelijk dezelfde taak moet uitvoeren en vaak in een verkeerde houding werkt, dan verhoogt dit de kans op deze klachten. Voor zowel werknemers als werkgevers is het belangrijk om te proberen lichamelijke klachten te voorkomen. Beiden moeten hier ook actief verantwoordelijkheid voor nemen. Hier volgen een aantal tips waarmee u kwaaltjes kunt voorkomen:

Hoofdpijn

Dit is een van de meest voorkomende klachten op het kantoor. Soms is het zelfs zo erg dat het werk erdoor wordt belemmerd. Vaak kan hoofdpijn voorkomen worden door genoeg te drinken. Vooral in de zomer kan uitdroging de oorzaak zijn van hoofdpijn en migraine, maar vergeet ook ’s winters niet te hydrateren. Helpt dit niet, dan zet u misschien te veel druk op uw ogen. Controleer dat de bovenkant van uw beeldscherm op ooghoogte staat en dat u op armlengte en recht voor het scherm werkt. Laptopgebruikers kunnen overwegen om een ergonomische laptopstandaard te aan te schaffen om te helpen een betere houding te vinden.

" width=

Pijn in uw polsen

Personen die veel typen lopen het risico om pijn in de polsen en handen te ontwikkelen. Vaak heeft u niet eens door hoeveel uw polsen en handen eigenlijk belast worden, totdat het te laat is. De spieren doen pijn en de doorbloeding verslechterd. Met een ergonomisch toetsenbord houdt u uw polsen in een natuurlijke positie. Door uw polsen op de contouren te laten rusten, vermindert u de kans op overbelasting en aandoeningen zoals carpaletunnelsyndroom. Als alternatief kunt u een ergonomische polssteun gebruiken die uw polsen tijdens het typen ondersteunt. Combineer dit met een ergonomische muis en de kans op pijn tijdens het scrollen wordt ook direct verminderd.

Rugpijn

Nog een kwaaltje dat veel voorkomt bij personen die de hele dag zitten. De eerste stap is om een juiste houding achter het bureau aan te nemen. Zorg ervoor dat uw voeten plat op de grond staan een u rechtop zit. Ook helpt het om regelmatig even een stukje te wandelen aangezien dit opgebouwde spierspanning wegneemt. Sta dus rustig op om naar uw collega te wandelen in plaats van snel even te mailen en haal regelmatig een glaasje water.

Pijn in uw benen

Als u lang zit, wil de pijn ook nog weleens in de kuiten en dijen schieten. Probeer daarom tijdens uw pauzes een flinke wandeling te maken, zodat de bloedcirculatie in uw benen weer gestimuleerd wordt. Hiernaast is het belangrijk om onder uw bureau de mogelijkheid te hebben om uw benen te strekken. Kramp is iets dat u op het werk wilt voorkomen: beweeg dus uw benen om de bloedcirculatie op gang te helpen. Hiernaast kan een verstelbare voetensteun een oplossing bieden.

Kies het juiste meubilair

" width=

Een stoel mag nog zo mooi, modern en comfortabel zijn, maar als u er geen goede houding in heeft, is het geen goede stoel om de hele dag in te zitten. Ruil mooi en modern in voor functioneel en ondersteunend, terwijl het nog wel comfortabel moet blijven. Een ergonomische stoel is een stoel die u helemaal naar uw eigen lichaam kunt aanpassen: de hoogte, de rugleuning, de armleuningen. Deelt u de stoel met anderen, dan is het iedere keer weer de bedoeling dat u de stoel naar uw eigen wensen aanpast. Een managerstoel is bijvoorbeeld verstelbaar en heeft vaak glijdende voeten waardoor u de stoel niet hoeft op te tillen om hem te verplaatsen. Als u kiest voor een stoel met hoogwaardige lederen bekleding en superieur zitcomfort, zit u hier niet alleen gemakkelijk, maar maakt u ook een professionele indruk.

Ook aan bureaus hoort u bepaalde eisen te stellen. Zo mag een bureau niet te hoog, maar ook niet te laag zijn. Als u op uw ergonomische bureaustoel zit, schuif deze dan niet te dicht op het bureau, maar zet uw spullen op het bureau weer niet te ver buiten uw bereik. Verder kunt u als werkgever overwegen om een aantal staande bureaus te installeren. Zoals de naam al zegt, geeft zo’n tafel werknemers de kans om staand te werken. Als u er een of twee plaatst is dit een goede kans om te kijken of het een populaire verandering is. Neem verder wel de tijd om goed onderzoek te doen om de beste ergonomische bureaus te vinden.

Oefeningen die u vanachter uw bureau kunt doen

Bovendien zijn er een aantal simpele oefeningen die u vanachter uw bureau kunt doen om de spieren soepel te houden en de bloedcirculatie te stimuleren om zelf een stukje ergonomie op de werkvloer te brengen:

  1. Uw schouders: adem diep in en haal uw schouders op tot aan uw oren. Hierna laat u uw schouders weer zakken.
  2. Stevige knuffel: geef uzelf een stevige knuffel door uw armen zo ver mogelijk om uw lichaam heen te strekken.
  3. Sta op, ga zitten: sta op en ga weer zitten. Druk uzelf tijdens het opstaan niet omhoog met de handen.
  4. Beenheffingen: hef uw benen onder uw bureau tegelijkertijd op en laat ze hierna weer zakken.

Kantoorergonomie is belangrijk: u geeft zo aan dat u om uw werknemers geeft en dat u wilt dat zij zich gezond en comfortabel voelen op de werkplek. De sfeer op het kantoor is beter, de werknemers zijn meer betrokken bij de taken en de productiviteit verhoogt automatisch. Creëer daarom een ergonomische werkplek: niet alleen voor uw medewerkers, maar ook voor uw bedrijf.