Gebruikt u het meest controversiële lettertype ter wereld?
Specials

Gebruikt u het meest controversiële lettertype ter wereld?

Toen Vincent Connare in 1995 het wereldberoemde, vrolijke lettertype Comic Sans ontwierp, had niemand kunnen weten dat hij iets had gecreëerd dat meningen zo zou verdelen.

Oorspronkelijk was dit lettertype gemaakt als een vriendelijke stripverhaalstijl en alternatief voor het formele Times New Roman. Sindsdien is Comic Sans voor velen een twistpunt. Het is zowel geliefd als gehaat en het is een van de meest gebruikte lettertypen ter wereld. Het wordt zelfs gebruikt in een fotoalbum dat door het Vaticaan is uitgegeven als eerbetoon aan Paus Benedictus XVI.

Ondanks dat liefhebbers van typografie het lettertype vanwege zijn eenvoud en overmatig gebruik verafschuwen, heeft Comic Sans één positieve eigenschap: het is gemakkelijk te lezen en houdt de aandacht vast, waardoor het een ideaal lettertype is voor lesmateriaal. Maar het is absoluut niet geschikt voor iedere gelegenheid.

In de periode dat het lettertype zijn hoogtepunt kende, werd Comic Sans gebruikt door ziekenhuizen, politie, kerken en zelfs de BBC om serieuze informatie te publiceren. Het lettertype werd echter geassocieerd met kinderlijk plezier en was ontworpen voor stripboeken. Het paste daarom niet bij de boodschap die de belangrijke informatie van deze instanties moest overbrengen. Als Comic Sans dus zo een wereldwijde controversiële reactie kreeg, kunt u zich afvragen wat uw lettertype zegt over uw bedrijf.

Hoe kiest u nu een lettertype dat bij uw industrie en imago past?

We spraken met Chris Hardy van X Change Training, een expert in typografie. Hij beschrijft hoe bepaalde lettertypen verschillende reacties kunnen uitlokken bij lezers:

“Sans Serif-lettertypen worden gezien als clean en modern, terwijl Serif-lettertypen als traditioneel en geruststellend worden beschouwd. Script-lettertypen wekken gevoelens op van elegantie, creativiteit en het verleden. Je kunt een lettertype gebruiken om bepaalde gevoelens bij de lezer op te roepen en om de algemene boodschap te versterken.

Het past bijvoorbeeld niet om Comic Sans, dat kinderlijk overkomt, te gebruiken voor uw formele bedrijfsdocumenten en presentaties. Voordat u een lettertype kiest, moet u dus nadenken over de industrie en identiteit van uw bedrijf. Bedenk hoe u wilt overkomen bij uw publiek en hoe u dit met een bepaald lettertype kunt bereiken.

SERIF

Serif herkent u door de lijn aan het einde van iedere pennenstreek. Times New Roman en Baskerville vallen onder dit lettertype dat respect en professionalisme uitstraalt. Het is een traditioneel en herkenbaar lettertype met een geruststellende invloed.

Het type Serif is ideaal voor organisaties of bedrijven die in de juridische sector werken: het straalt autoriteit uit en laat een betrouwbare indruk achter bij uw klanten. Wees wel voorzichtig welk Serif-lettertype u kiest: het overmatige gebruik van Times New Roman betekent dat het vaak geassocieerd wordt met apathie en kan doen vermoeden dat u de beschikbare keuzes niet goed hebt overwogen.

SANS SERIF

Sans Serif is een schreefloos lettertype dat een simpele en moderne uitstraling heeft. Het roept gevoelens op van vertrouwen, kracht en stabiliteit. Veel nieuwere bedrijven gebruiken Sans Serif in hun logo. Met name Google en Apple hebben hiermee bekende en gerespecteerde identiteiten opgezet.

De moderne stijl van dit lettertype is ideaal voor vooruitstrevende en toekomstgerichte technologiebedrijven om een professionele, maar vriendelijke identiteit te creëren. Sans Serif-lettertypen zoals Arial en Calibri zijn gemakkelijk te lezen op een computerscherm en zijn daarom ideaal voor online teksten.

Script

Script-lettertypen zijn gebaseerd op vloeiende, handgeschreven lijnen voor een elegant en verfijnd schrift. Dit lettertype past erg goed in logo’s, maar is daarentegen minder geschikt voor teksten. Het geeft een gevoel van affectie en een creatieve indruk. Authentiek, autoritair en erfgoed zijn woorden die dit lettertype goed omschrijven.

Voor het logo van een luxe bedrijf met hoogwaardige producten en diensten is het Script-lettertype ideaal. Lange teksten zijn in dit lettertype echter moeilijk te lezen vanwege zijn bekende onderscheidende kenmerken.

Bent u de identiteit van uw bedrijf aan het creëren, onderschat dan niet welk effect een lettertype heeft op de perceptie van klanten. Heeft u een zakelijk bedrijf of werkt u in de juridische sector, gebruik dan betrouwbare Serif-lettertypen als Garamond. Werkt u voor een creatief technologiebedrijf waar het best wat informeel mag zijn, overweeg dan een scherpe, moderne Sans Serif als Helvetica. Of voeg een stukje authenticiteit toe aan uw logo met een decoratief lettertype als Edwardian Script. Ons laatste advies is om u niet te laten misleiden door de populariteit van het meest controversiële lettertype ter wereld. Er zijn momenten dat u Comic Sans beter niet kunt gebruiken, maar er zijn ook momenten dat het wel kan: denk hier dus goed over na.