5 dingen die u nooit mag doen in de keuken op het werk
Tips & Trucs

5 dingen die u nooit mag doen in de keuken op het werk

Naast die collega die maar niet wil ophouden met praten of het bureau iedere keer weer rommelig achterlaat, zijn er genoeg andere zaken die irritaties opwekken tussen kantoormedewerkers. Maar er is één gebied dat keer op keer weer discussies, geïrriteerde e-mails en mededelingen rond het kantoor veroorzaakt: de keuken.

Van overweldigende geuren die uit de keuken komen tot storende keukenhygiëne, we kijken naar de 5 meest frustrerende dingen die in de keuken plaatsvinden en geven een aantal tips om slecht gedrag te verbeteren.

Laat voedsel niet te lang in de keuken staan

" width= Het is natuurlijk prima om uw eten voor diezelfde dag in de koelkast te bewaren. Om dit eten hier nu twee weken lang te laten staan, zodat het ondertussen beschimmeld raakt en misselijkmakend ruikt, is weer wat anders.

De koelkast op kantoor heeft ruimte voor iedereen. Aangezien al uw collega’s hier gebruik van maken, is het wel zo netjes om eten op tijd weg te gooien. Het laatste wat zij willen, is dat zij hun verse voedsel moeten bewaren naast een groene boterham (of wat op een boterham lijkt).

Hoeveel plaats neemt u eigenlijk in beslag in de koelkast? Een of twee lunchboxen kan, maar zodra u uw wekelijkse boodschappen plus extra snacks meeneemt, lopen de irritaties ongetwijfeld op.

Dit kunt u heel gemakkelijk oplossen door regels op te stellen. Hang die bekende mededelingen op in de keuken en informeer uw medewerkers dat alles in de koelkast iedere vrijdagmiddag wordt weggegooid, tenzij er duidelijk een naam op staat. U kunt zelfs een aantal etiketten en pennen in een la bewaren, zodat niemand een excuus heeft om dit niet te doen.

  1. Laat geen rommel achter
" width=

Het is onaanvaardbaar om een grote rommel achter te laten, of u nu lunch of koffie heeft gemaakt, of de filter uit het koffiezetapparaat leegt. Niemand wil de kantine of keuken inlopen om overal melk of koffiegruis te vinden. Nog erger is het om de overblijfselen van uw lunch in de gootsteen te laten liggen, zodat het water niet kan weglopen, of theezakjes op het aanrecht te laten liggen in plaats van netjes weg te gooien.

Stel regels op om de keuken schoon te houden, zodat iedereen weet wat er van hen wordt verwacht. Bewaar schoonmaakdoekjes binnen handbereik en zorg ervoor dat er genoeg prullenbakken in de bedrijfskantine of keuken staan.

  1. Chaos met de magnetron
" width=

Op een drukke werkdag is er niets beter dan een pauze van 20 minuten om even te lunchen en te ontspannen. Totdat u op de magnetron af stapt en het eten van een van uw collega’s hier onbewaakt staat af te koelen. Als uw collega na 10 minuten nog niet terug is, lopen de gevoelens van ontspanning over tot ergernis.

En dan hebben we het nog niet eens over de geuren die de keuken (en de rest van het kantoor) binnendringen van eten dat zonder deksel wordt opgewarmd of, nog erger, visgerechten van de vorige dag.

Ook deze kwesties zijn op te lossen door een aantal simpele regels te introduceren. Probeer mensen niet te ontmoedigen om de magnetron te gebruiken, maar stel een gedragscode op voor het gebruik ervan.

  1. Eten dat niet van jou is
" width=

Natuurlijk, het eten van uw collega kan er lekkerder uitzien en niemand ziet het toch als u stiekem dat stukje cake naar binnen werkt? Eén manier om een geïrriteerde sfeer op kantoor te creëren is wel door het eten van een collega te pakken.

We hebben allemaal wel moeten lachen om de berichten op social media over het stelen van voedsel op werk. Maar eigenlijk is het helemaal niet grappig als iemand ons eten pakt om er zelf van te genieten.

Laat iedereen die eten in de koelkast bewaart, zijn of haar naam hierop noteren. Een stuk pizza is hierdoor niet meer anoniem, maar het is van jou. Vaak blijft de voedselzoeker er dan sneller vanaf, omdat zij zien dat het eten van iemand is.

  1. Maak gebruik van het bestek, serviesgoed en andere benodigdheden
" width=

Over het algemeen wordt er aan het einde van de dag van u verwacht dat u uw borden, glazen en bestek naar de keuken brengt om het te wassen.

Hoewel u misschien het idee heeft dat u goed bezig bent door uw beker in de overvolle vaatwasser te proppen, is het beter om het op het aanrecht te zetten zodat het met de volgende lading mee kan. Hetzelfde geldt voor borden, kommen en bestek. En zorg ervoor dat u niet die collega bent die alles op zijn of haar bureau verzamelt.

Werkt u op een kantoor zonder vaatwasser, zet uw kop dan niet neer op het aanrecht om vervolgens naar huis te gaan. Iedereen heeft de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat alles schoon en droog terug in de kast wordt gezet. Een kom die al vier dagen op het aanrecht staat met soepresten is voor niemand een aantrekkelijk aanzicht en bovendien is het lui om het niet snel even af te wassen. Het is belangrijk dat de verantwoordelijkheid hiervan bij de werknemers ligt, zodat zij weten dat het een gezamenlijke inspanning is om de keuken of kantine schoon te houden.

Gedragsregels in de keuken maken een belangrijk onderdeel uit van het werkleven en iedereen is ervoor verantwoordelijk om gezamenlijke ruimtes prettig te houden.