Blijf actief en voorkom stress op werk
Tips & Trucs

Blijf actief en voorkom stress op werk

U kunt er vrijwel niet omheen: stress op het werk is bijna vanzelfsprekend. Een beetje stress is ook prima, vaak halen we net een beetje meer uit onszelf. Maar wat we wel willen voorkomen, is dat stress een probleem wordt. Stress heeft namelijk een negatieve invloed op ons waardoor we uiteindelijk zelfs met tegenzin naar het werk gaan; vaak leidt stress dan ook tot verzuim. Hoewel het niet mogelijk is om een werkplek geheel stressvrij te maken, die deadlines moeten toch gehaald worden, kunnen we er vaak wel veel aan doen om te voorkomen dat het stressniveau te hoog wordt en burn-outs veroorzaakt. Leer om te gaan met stress en u voelt zich vanzelf meer ontspannen op de werkplek. Iets wat vaak ook voor betere werkresultaten zorgt.

Wat veroorzaakt stress?

" width=

Gezonde stress is die spanning waarvan u een kick krijgt, maar waarna u weer kunt ontspannen. Wordt de stress onaangenaam of te veel, dan spreken we over ongezonde stress. In veel gevallen kan stress opduiken bij personen die een veeleisende baan hebben. Met een hoge werkdruk en dichte deadlines kan het moeilijk zijn om rustig te blijven onder de omstandigheid. Maar ook wanneer iemand te weinig uitdaging en verantwoordelijkheid krijgt kan dit leiden tot stress.

Veelvoorkomende oorzaken voor stress op het werk zijn: eentonig werk, gevaarlijk werk, te hoog of laag werktempo, werkonzekerheid, weinig vrije tijd, slecht leidinggeven en een gebrek aan inspraak. Niet alle oorzaken van stress kunt u volledig wegnemen. Maar dit betekent niet dat we ons heirbij neer hoven te leggen.

Beweging geeft rust

" width=

Als Nederlanders brengen we vaak 8,7 uur per dag zittend door. Het grootste deel hiervan is op de werkplek. Na een lange dag werken, vliegen de goede voornemens om na het werk de sportschool te bezoeken vaak snel de deur uit. Maar als u een kantoorbaan heeft waarbij u gemiddeld 8 uur per dag achter een computer werkt, waar haalt u dan de tijd vandaan om toch voldoende beweging te krijgen? Kort gezegd, u moet het pakken waar u het pakken kunt. Werkt u op een hogere verdieping, neem dan de trap in plaats van de lift. In het begin kan dit een aardige klus zijn, maar hoe vaker u het doet, des te gemakkelijker wordt het. U geeft uw benen zo de kans om te strekken, uw hartslag wordt verhoogd en het bloed begint te stromen. Hiernaast krijgt u er ook meer energie van.

Wandelen tijdens uw lunchpauze

Er is geen beter moment om een stukje te wandelen dan tijdens uw lunchpauze. Verlaat het kantoor en maak een korte wandeling in de frisse lucht. Geef uw gedachten de rust, zodat u er na de pauze weer voluit tegenaan kunt. Regent het te hard buiten, maak dan een wandeling door het kantoor en neem uw collega’s mee. Als u elkaar aan blijft sporen om in de pauze even de benen te strekken, dan zal het uiteindelijk een stuk gemakkelijker gaan.

Stap op uw collega af

" width=

Hoe verleidelijk is het wel niet om snel even de telefoon op te pakken of een e-mail te sturen naar die collega waarvan u informatie nodig heeft? Maar dit is ook de ideale kans om even weg te wandelen van het scherm en uw ogen rust te geven, terwijl uw benen juist even kunnen werken. Als u vaker met een collega oog in oog staat raakt deze persoon met u vertrouwd, waardoor uw band onderling ook nog eens wordt versterkt.

Waarborg welzijn

" width=

U kunt de werkdruk en stressniveaus van uw medewerkers verminderen door u ervan bewust te zijn hoe hun werkdag eruitziet. Zo ziet u wie te veel werk heeft en welke collega’s kunnen helpen om dit werk op te vangen. Dit creëert niet alleen een gevoel van eenheid binnen het team, het helpt ook om de stress van overwerkte werknemers te verminderen. 

Er zijn een aantal kleine veranderingen die u kunt doorvoeren om stress te verminderen. Zo kunt u een ‘overgangstijd’ toestaan tussen taken en vergaderingen, zodat werknemers ontspannen en voorbereid de volgende opdracht aanvatten. U kunt hen ook aanmoedigen om een aantal korte pauzes te nemen gedurende de dag om stress aan te pakken voordat het te veel wordt.

Hiernaast kunt u ook instructeurs inhuren om voor of na het werk les te geven in yoga of Tai Chi. Bij beide raakt u stress kwijt door op een rustige manier oefeningen te doen van lage impact en uw gedachten helemaal loslaat van stressvolle situaties. Omdat u ook op uw ademhaling moet letten, verdwijnen die vergaderingen en taken even uit uw gedachten. Uiteraard kunt u uw personeel niet verplichten om mee te doen, maar u kunt het als mogelijkheid aanbieden. Bovendien zal dit het aandachtvermogen op werk ook verbeteren.

Beloon uw personeel

Als u stress op het werk wilt aanpakken, kan het helpen om uw personeel te belonen. Ook zal dit de tevredenheid van uw medewerkers tegenover het bedrijf vergroten. Laat masseurs langs het personeel gaan voor een schoudermassage, en help uw team om te gaan met druk door teamactiviteiten te organiseren en tegelijkertijd het team dichter bij elkaar te brengen.

Flexibele werkuren geven uw personeel de kans om te werken op de momenten waarop zij zelf het meest productief zijn. Ochtendmensen kunnen vroeger beginnen en voor de personen die wat meer koffie nodig hebben begint de dag wat later. Een onderzoek van het Britse bureau Cascade HR geeft aan dat 47% van de ondervraagden denkt dat flexibele uren helpen bij het verminderen van stress op het werk, waarvan velen een vroege stop op vrijdag zouden waarderen. Medewerkers voelen zich ook meer ontspannen op het werk als aan hun behoeften wordt voldaan.

Organiseer tijdens de kerst een feest om uw personeel te bedanken voor het harde werk, maar probeer hen ook in het midden van het jaar te belonen. Als u als management dankbaar bent, dan is uw personeel dit vaak ook sneller.

Houdt regelmatig pauzes

" width=

We hebben dit eigenlijk al een keer genoemd, maar het is een belangrijke: neem regelmatig pauzes. Dit geldt voor uw personeel, maar ook voor uzelf. Sluit de laptop en loop een rondje om het gebouw. Staart u uzelf vast op een taak? Ga voor een wandeling en maak het hoofd leeg. Zo heeft u een nieuwe blik als u de taak straks weer oppakt.

Tenslotte is het belangrijk te beseffen dat stress voor iedereen verschilt, zowel in oorzaak als in symptomen. Het is daarom belangrijk om een duidelijk procedure te hebben voor personeel om stress, en eventuele oplossingen hiervoor, te kunnen bespreken en bij de bedrijfsleiding aan te kaarten. Het is goed en wel om te zeggen dat het hele bedrijf aan de yoga moet, maar als dit niet bij iedereen een effectieve manier is om stress te verminderen kan dit averechts werken.

Zorg er daarom voor dat in uw handelen het stigma rondom negatieve stress aanpakken voorop staat, zo weet iedereen dat er geen juiste of foute manier is om werkstress aan te pakken. En voor dat u het weet creëert u zo samen in stress-verminderde werkomgeving.