Eenvoudige manieren om actiever te zijn op kantoor
Tips & Trucs

Eenvoudige manieren om actiever te zijn op kantoor

De gemiddelde Nederlander brengt 8,7 uur per dag zittend door. Een groot gedeelte hiervan is op de werkplek. Onze goede voornemens om na een lange dag op kantoor naar de sportschool te gaan of te hardlopen zetten we vaak snel weer aan de kant.

Vooral met een kantoorbaan van 09.00 tot 17.00 uur kan het een uitdaging zijn om genoeg beweging te krijgen. Door regelmatig oefeningen op het werk te doen kunt u tijdens de werkdag toch actief blijven.

Met deze gemakkelijke (stretch)oefeningen verbetert u uw fitheid op kantoor in een mum van tijd.

Neem de trap

" width= Het lijkt soms een hele uitdaging die veel inspanning gaat kosten, maar het is een uitstekende manier om actiever te zijn: neem de trap in plaats van de lift. Zo geeft u uw benen de kans om te strekken, verhoogt u uw hartslag, gaat uw bloed sneller stromen en krijgt u meer energie. 

 

Staand werken

" width= U hoeft niet direct uw bureaustoel weg te doen en op een gymnastiekbal te gaan zitten of de bestaande bureaus om te bouwen tot werkplekken met een loopband. Verruilt u de bureaus met staande bureaus, dan kunt u dagelijks uw rug goed strekken en geeft u uw productiviteit een boost. Laat uw medewerkers hier geleidelijk aan wennen, aangezien het moeilijk kan zijn om direct lang achter elkaar te staan.

 

Oefeningen achter het bureau

" width=

Er zijn genoeg rekoefeningen die u aan uw bureau kunt doen om uw bloed sneller te laten stromen en kwaaltjes tegen te gaan. Misschien dat het in het begin wat onwennig aanvoelt, maar als u uw collega’s aanmoedigt hetzelfde te doen, dan voelt al snel iedereen zich beter. Probeer simpele beenoefeningen te doen onder uw bureau, nekoefeningen als u even een rustig moment heeft en rekoefeningen voor de rug tijdens eenvoudige taken. Neem de tijd om een ergonomische werkplek te creëren, zodat u in een goede houding achter uw bureau zit. Voetensteunen, rugsteunen en toetsenborden helpen om pijntjes en kwaaltjes te voorkomen.

 

Tai Chi

" width=

Tai Chi is erg goed om uw geestelijke en lichamelijke gezondheid te verbeteren. Bovendien is het een uitstekende manier om actief te worden op het werk. Het voordeel van Tai Chi zit in de combinatie van de diepe ademhaling met vloeiende bewegingen, die u helpt ontspannen en productiever te zijn. Probeer tijdens uw lunchpauze een aantal eenvoudige oefeningen of schakel een Tai Chi-instructeur in om naar het kantoor te komen en lessen te geven aan de werknemers die hier geïnteresseerd in zijn.

 

Wandelen tijdens vergaderingen

" width=

Ja hoor, het gebeurt echt. Wandelen tijdens een vergadering is een uitstekende manier om werk en beweging te combineren. U gaat er creatiever van denken: of u nu snel even de benen strekt binnen het kantoor, of voor een langere wandeling met collega’s in de buitenlucht stapt. Wandelen is ideaal om de effecten van een hele dag zitten tegen te gaan. Bovendien zou het de communicatie tussen medewerkers verbeteren en gemakkelijker maken.

Praat met elkaar

" width=

Het is veel te gemakkelijk om snel even een vraag of belangrijk document naar iemand te e-mailen. Probeer eens op uw collega’s af te stappen. Zo bent u even weg van uw scherm en strekt u de benen, terwijl u de relatie met uw collega’s verbetert.

Gebruik uw lunchpauze

" width=

De lunchpauze is het perfecte moment voor beweging. Verlaat het kantoor en maak een korte wandeling in plaats van uw lunch zittend achter het bureau te eten. Nodig collega’s uit om met u mee te wandelen en leer hen beter kennen, of ga er alleen op uit. U voelt de voordelen van wat frisse lucht direct, en het vermindert stress.

Maak er een dagelijkse gewoonte van en u merkt dat beweging een positief effect heeft op uw gezondheid. Van de eenvoudige oefeningen die u vanachter uw bureau kunt doen tot korte wandelingen binnen en buiten het kantoor: als u nu tijd maakt voor oefeningen, heeft u hier in de toekomst alleen maar voordelen van.