Typen en schrijven zonder pijn
Tips & Trucs

Typen en schrijven zonder pijn

Nederlanders zitten het langst per dag. Dit blijkt uit een onderzoek dat VUmc-onderzoekers hebben uitgevoerd onder 26.000 Europeanen. We weten dat het slecht voor ons is en dat het een negatief effect heeft op onze gezondheid.

Toch moeten we urenlang typen op onze laptops of computers, of maken we notities tijdens vergaderingen. Het belangrijkste gewricht dat we hierbij gebruiken is de pols. Het is dan ook vanzelfsprekend dat dit gewricht het meest gevoelig is voor eventuele pijntjes en kwaaltjes. Geeft u niet de juiste steun aan uw pols, dan kan dit zelfs carpaletunnelsyndroom of repetitive strain injury (RSI) tot gevolg hebben. Bedrijven kunnen stappen ondernemen door veel aandacht te besteden aan ergonomisch zitten, maar polsen en handen worden vaak vergeten.

Wat is het verschil tussen overbelasting en schrijfkramp?

Schrijfkramp is een neurologische aandoening die verkramping van de vingers, handspieren en/of onderarmspieren veroorzaakt. Soms verkrampen alleen de vingers die het potlood of de pen vasthouden, en andere keren kan de pen zelfs uit de vingers schieten. U moet het niet verwarren met overbelasting van de spieren door intensief gebruik. Hierbij zijn de spieren en pezen overbelast, functioneren minder en doen pijn. Schrijverskramp kunt u laten behandelen door therapie en het opnieuw aanleren van de schrijftechniek en houding.

Hoe kan ik pijn in de pols voorkomen?

Met de onderstaande tips kunt u pijntjes en kwaaltjes verminderen als u elke dag veel typt of schrijft:

  • Neem iedere 30-40 minuten een kleine pauze van 3 minuten. Haal een kop koffie of strek u even uit. Moet u een groot stuk tekst lezen, leg dan de handen in de schoot voor wat rust.
  • Stel de werkplek goed af naar uw eigen lichaam. Leg het toetsenbord plat neer, kies voor een ergonomische muis en gebruik een bureaustoel met armsteun.
  • Laat uw handen niet boven het toetsenbord zweven. Hierdoor kan er te veel spanning op de spieren komen te staan, waardoor u de muis te stevig vasthoudt en te hard typt.
  • Gebruik een monitorsteun of laptopstandaard zodat u op een comfortabele kijkhoogte en optimale kijklijn kunt werken.
  • Tijdens het werken met een muis of toetsenbord drukken de polsen op het bureau. Dit kan belangrijke bloedvaten afknellen en de polsen worden stijf. Laat de polsen regelmatig even rusten op het bureau of een polssteun.

Houd uw pen correct vast

Als u veel schrijft en de pen te hard vasthoudt, dan kan ook dit pijn veroorzaken in de pols en vingers. Het kan daarom voordelig zijn om opnieuw te leren hoe u een pen moet vasthouden. Neem het volgende in overweging:

  • Kies altijd een goede pen die comfortabel in uw hand ligt en waarmee u soepel schrijft. Houd de pen niet te hard vast en schrijf met uw hele arm, niet alleen de pols. Met een goede pengreep kunt u al veel kwaaltjes voorkomen.
  • Uw hand moet altijd recht zijn met het papier op comfortabele afstand van u vandaan. U hoeft dan niet te veel te rekken om het papier te bereiken.
  • Zorg voor een juiste kantoorergonomie. Kies bijvoorbeeld voor een verstelbaar of zelfs een zit-sta bureau, of gebruik een ergonomische pen.

Welke oefeningen helpen om pijn in uw pols en vingers te voorkomen?

Net zoals voor ieder ander lichaamsdeel is het  ook voor uw polsen en handen belangrijk om rek- en strekoefeningen uit te voeren. Schud tijdens een korte pauze de handen los en draai uw polsen rond. Hiermee blijft het bloed vloeien en voorkomt u krampen.

Door uw schrijven en typen wat aan te passen volgens eenvoudige ergonomische richtlijnen en opnieuw te leren hoe u een pen goed vasthoudt, kunt u onnodige druk en ongemakkelijke kwaaltjes voorkomen.

" width=